مقالات, مقالات مربوط به استخر و جکوزی

3 عامل اصلی خرابی پمپ استخر

3 عامل اصلی خرابی پمپ استخر |

دلایل خرابی پمپ استخر چیست؟ اگر شما نیز دارای استخر و یا جکوزی باشید و با تجهیزاتی که در استخر به کار می رود سر و کار دارید حتما می خواهید بدانید که دلایل خرابی پمپ تصفیه استخر چیست؟ هر مکانی که مجهز به استخر و یا جکوزی باشد می بایست دارای فیلتر تصفیه استخر و پمپ تصفیه آب استخر و … باشد. تمامی این تجهیزات نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و در صورت خرابی می بایست تعمیر شوند. اما برخی دلایل می تواند باعث شود که خرابی با سرعت بالاتری اتفاق بیفتد. در این مقاله می خواهیم در مورد عوامل اصلی خرابی پمپ استخر به بحث و بررسی بپردازیم. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعاتی در زمینه پمپ آب استخر می باشید با مجموعه گرم لوکس همراه باشید.

عوامل خرابی پمپ استخر چیست؟

3 عامل اصلی خرابی پمپ | خرابی بلبرینگ پمپ استخر

3 عامل اصلی خرابی پمپ | خرابی بلبرینگ پمپ استخر

لرزش زیاد ، کاکرد با سر و صدای زیاد ، داغ شدن بیش از حد معمول ، نشت سیال از پمپ همه از نشانه هایی هستند که خرابی پمپ استخر را وعده می دهند. برای جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر پمپ و تجهیزات وابسطه به آن و از کار افتادن تجهیزات با دیدن این نشانه ها بهتر است هرچه سریع تر وضعیت پمپ را بررسی کنید تا هم از هزینه های ناشی از خرابی پمپ جلوگیری کنید و هم پمپ را به بالاترین نقطه عملکرد خود بازگردانید .

بلبرینگ ها ، کوپلینگ ها و آبندی های پمپ از رایج ترین اجزای پمپ هستند که دچار مشکل می شوند و باعث خرابی پمپ استخر می گردند. تجربه نشان داده است که نادیده گرفتن این موارد نه تنها هزینه تعمیر و نگهداری را افزایش می دهد ، بلکه هرینه های زمانی و منابع عملیاتی را نیز در مواردی مانند سیستم های خنک کننده تجهیزات به دنبال خواهد داشت . در مقاله پیش رو قصد داریم نحوه شناسایی و کشف خرابی قطعات پمپ و جلوگیری از خرابی مجدد آن ها بررسی کنیم. با گرم لوکس همراه باشید.

علل خرابی بلبرینگ پمپ استخر

بسیاری از مشکلات خرابی پمپ استخر ناشی از خرابی بلبرینگ پمپ استخر است که افزایش لرزش و ارتعاشات، صدایی کارکرد بیشتر از حد معمولا و افزایش دمای بدنه یاتاقان همه هشدارهای رایجی هستند که نشان دهنده خرابی بلبرینگ پمپ است. به این نشانه های کوچک توجه کنید حتی جزئی ترین سر و صداها را نادیده نگیرید. هنگامی صدای پمپ مانند یک جیغ بلند می شود، یاتاقان ها معمولا شلیک می شوند و هر لحظه ممکن است پمپ قفل شود.

یاتاقان ها از کارخانه معمولا به شکل روغن کاری شده برای تامین کنندگان ارسال می شوند. شما باید بسته به نوع کاربرد پمپ و برنامه کاری آن، روغن کاری و زوان کاری بلبرینگ را انجام دهید. عدم روغن کاری مناسب یاتاقان ها منجر به گرم شدن بیش از حد بلبرینگ و خرابی زود هنگام آن می شود. خرابی بلبرینگ پمپ استخر را جدی بگیرید.

کسب اطلاعات بیشتر: نحوه کار با منحنی عملکرد پمپ استخر

آلاینده روان کننده ها از عواملی هستند که به سطح یاتاقان ها آسب می زنند. شن و سایر آلاینده ها می توانند باعث عملکرد ناهماهنگ و کاهش عمر یاتاقان شوند. مورد دیگری که یاتاقان پمپ را تهدید می کند، لرزش است که می تواند به مرور زمان باعث پوسته شدن و آسیب به سطح یاتاقان شود.

چگونه از خرابی بلبرینگ پمپ جلوگیری کنیم ؟

برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ پمپ شما نیاز به یک برنامه منظم روان کاری و روغن کاری دارید و اطلاعات آن را در یک گزارش ثبت کنید. تنها باید توجه داشته باشید که نکات زیر را هنگام روغن کاری پمپ رعایت کنید:

  • اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید ، خاموش کردن پمپ قبل از آغاز عملیات روغن کاری و اضافه کردن گریس است. اگر پمپ در حین کار روغن کاری شود، گریس به عناصر نورد نمی رسد و در نتیجه یاتاقان ها خشک می مانند. حتما قبل از افزودن گریس به بلبرینگ ها، پمپ را خاموش کنید.
  • به هیچ عنوان چند نوع گریس را با هم مخلوط نکنید. غلیظ کننده های مختلف گریس می توانند با هم ناسازگار باشند و باعث سفت یا روان شدن روان کننده شود.
  • یاتاقان ها را بیش از حد جرب نکنید! رون کاری بیش از حد به همان اندازه خشک کار کردن پمپ مضر است. روغن کاری بیش از حد پمپ می تواند باعث ایجاد حرارت شدید و خرابی زودرس بلبرینگ شود. ( توجه داشته باشید که یاتاقان های آب بندی شده نیازی به گریس اضافی ندارند. اگر به این نوع یاتاقان ها گریس اضافه کنیم ، می تواند آب بندی پمپ را از بین ببرد.)
  • خود روان کننده را به شکل دوره ای بررسی کنید. اگر روان کننده آلوده به نظر رسید، بررسی کنید که جه نوع آلاینده هایی به محفظه یاتاقان نفوذ کرده است تا اقدامات اصلاحی برای جلوگیری از خرابی آن انجام شود .
  • لرزش بیش از حد پمپ می تواند منجر به پوسته یا سوراخ شدن یاتاقان ها می شود. طراحی درست و تصب اصولی پمپ می تواند از این موضوع جلوگیری کند. پمپ ها باید به طور ایمن بر روی پایه به شکل تراز نصب شوند و برای جلوگیری از هر گونه فشار بر روی پمپ، دقت بسیار زیادی در لوله های ورودی شود. وزن لوله نصب شده نباید به پمپ یا بدنه آن منتقل شود. شما می توانید با مراجعه به تصویر ابتدای مقاله نمونه ای از نصب درست پمپ را مشاهده کنید. در آخر برای بررسی شرایش پمپ به طور منظم دما و ارتعاش آن را چک کنید.

علل خرابی کوپلینگ پمپ استخر

3 عامل اصلی خرابی پمپ | خرابی کوپلینگ پمپ استخر

3 عامل اصلی خرابی پمپ | خرابی کوپلینگ پمپ استخر

در مواقعی که شفت پمپ و موتور از تراز خارج شوند، کوپلینگ ها از کار می افتند. تراز نبودن شفت یا هنگام نصب اتفاق می افتد یا به مرور زمان به علت لرزش پمپ. یکی از بارزترین نشانه هایی که می توانید به کمک آن خرابی کوپلینگ پمپ را تشخیص دهید، جست و جوی زباله های سیاه زیر ناحیه کوپلینگ پمپ است. این موضوع به علت اتصال بین کوپلینگ های پمپ اتفاق می افتند. در یک کوپلینگ ناهمتراز، سطح فلنچ ها به هم ساییده می شوند و با گذشت زمان درج را قفل می کند و انبوهی از براده ها ایجاد می شود.

یکی دیگر از نشانه های خرابی کوپلینگ پمپ استخر، لرزش نامتعارف است . هر گونه ارتعاش بالاتر از حد معمول که مشاهده می شود باید بررسی شود.

چگونه از خرابی کوپلینگ پمپ استخر جلوگیری کنیم ؟

تراز کوپلینگ هر زمانی که مشکوک به خرابی باشد، ( به دلیل براده ها یا لرزش ) باید به سرعت بررسی شود و به طور کلی کوپلینگ پمپ را باید در یک برنامه تعمیر و نگه داری منظم چک کنید. هر زمان که پمپ را تعمیر کردید ، هم ترازی کوپلینگ ها را هم قبل از راه اندازی پمپ و هم بعد از اینکه پمپ در دمای کارکرد قرار گرفت ( تراز داغ ) ، چک کنید. به بررسی دلایل خرابی پمپ استخر می پردازیم.

برای هم ترازی کوپلینگ موازی باید ابتدا با قرار دادن یک خط مستقیم در بین دو فلنج کوپلینگ شروع کنیم، سپس در نقاط مختلف پیرامون کوپلینگ به اندازه گیری حداکثر OFFSET می پردازیم. اگر حداکثر OFFSET از آن چه که سازنده کوپلینگ پمپ تعیین کرده است بیشتر شود، کوپلینگ باید دوباره تراز شود.

پس از تراز کردن موازی کوپلینگ ها، تراز زاویه ای کوپلینگ باید با یک میکرومتر یا کولیس بررسی شود. از بیرون یک فلنج به بیرون فلنج دیگر نصب کنید و از فواصل دورتر از کوپلینگ شورع به اندازه گیری کنید. اگر اختلاف بین حداکثر و حداقل تحمل مشخص شده کوپلینگ توسط سازنده بیشتر باشد، کوپلینگ را دوباره باید تراز کنیم و در این حالت دوباره باید تراز موازی را بررسی کنیم. برای مشاهده تکنیک های تراز کوپلینگ مناسب می توانید به تصویر شماره 2 مراجعه فرمایید.

علل خرابی مکانیکال سیل پمپ استخر

3 عامل اصلی خرابی پمپ | خرابی مکانیکال سیل پمپ استخر

3 عامل اصلی خرابی پمپ | خرابی مکانیکال سیل پمپ استخر

از دیگر عوامل خرابی پمپ استخر، خرابی مکانیکال سیل می باشد. خرابی های مکانیکال سیل و آب بندی پمپ معمولا به راحتی قابل تشخیص هستند. معمولا خرابی آب بندی پمپ در طول زمان به وجود می آید و به ندرت علت اصلی خرابی پمپ می شوند.

در بیشتر مواقع علت خرابی مکانیکال سیل استفاده از مواد نادرست برای این کار است. این انتخاب اشتباه می تواند منجر به تورم یا ترک خوردگی یا خوردگی سطح آب بندی پمپ شود. باید توجه داشته باشید که نوع آب بندی پمپ را با توجه به سیالی که از آن استفاده می کنید، مشخص کنید. به عنوان مثال برای سیال هایی که دارای خورندگی هستند، از آب بندی قوی تری باید استفاده شود. پس حتما باید نوع سیال و شرایط عملیاتی را در نظر بگیرید. آب معمولا سیال بی اثر و خنثی محسوب می شود. همچنین دمای بسیار بالای سیال نیز می تواند موجب از بین رفتن آب بندی پمپ می شود.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “3 عامل اصلی خرابی پمپ استخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *