مقالات, مقالات پمپ و آبرسانی

آموزش نصب شیر بای پس سختی گیر رزینی

آموزش نصب شیر بای پس سختی گیر رزینی

آموزش نصب شیر بای پس سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی یکی از بهترین راه حل ها برای از بین بردن سختی آب محسوب می شود . سختی گیر رزینی از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که آب با عبور از بخش های مختلف سختی گیر رزینی طی مراحلی سختی خود را از دست می دهد . برای این که شما بتوانید عمر سختی گیر رزینی خود را افزایش دهید و سختی گیر شما با راندمان خوبی کار کند ، نیاز هست که نکاتی را رعایت کنید . یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام استفاده از سختی گیر رزینی باید در نظر داشته باشید خلا نگه داشتن داخل مخزن رزین است .

ورود هوا به داخل مخزن رزین سختی گیر موجب کاهش راندمان دستگاه ، افزایش سر و صدا و کاهش عمر سختی گیر رزینی می شود . برای جلوگیری از این موضوع از شیر وکیوم برکر استفاده می شود که آموزش آن را در مقاله ای جداگانه توضیح داده شده است . به طور خلاصه در مقاله آموزش نصب شیر بای پس سختی گیر رزینی به مباحث زیر خواهیم پرداخت :

  • شیر بای پس سختی گیر رزینی چیست ؟
  • چرا باید از شیر بای پس در سختی گیر رزینی استفاده کنیم ؟
  • نحوه نصب شیر بای پس بر روی سختی گیر رزینی

در ادامه مقاله آموزش نصب شیر بای پس سختی گیر رزینی به شرح موارد فوق به شکل کامل خواهیم پرداخت . با گرم لوکس همراه باشید .

شیر بای پس سختی گیر رزینی چیست ؟

قبل از این که به آموزش نصب شیر بای پس سختی گیر رزینی بپردازیم ، بهتر است ابتدا راجع به خود شیر بای پس صحبت کنیم . شیر بای پس سختی گیر رزینی برای کنترل ورود آب به سختی گیر و مجموعه است . به کمک شیر بای پس می توانیم سختی گیر رزینی را از مدار خارج کنیم یا مقداری از آب سخت را با آب خروجی سختی گیر مخلوط کنیم . به طور خلاصه به کمک شیر بای پس سختی گیر می توانیم مسیر حرکتی آب را کنترل کنیم .

شیر بای پس سختی گیر رزینی

شیر بای پس سختی گیر رزینی دارای سه حالت زیر است :

  1. Close : در این حالت شیر بای پس سختی گیر رزینی به طور کامل بسته است . یعنی آب نه از سختی گیر رزینی عبور می کند و نه از خود شیر .
  2. Pasway : در این حالت آب از شیر بای پس عبور می کند و وارد سختی گیر نمی شود . در واقع در این حالت سختی گیر از مدار خارج می شود .
  3. In Service : در این حالت سختی گیر رزینی داخل مدار قرار می گیرد و آب ابتدا به شکل کامل وارد سختی گیر شده و سپس از آن خارج می شود .

نکات مربوط به شیر بای پس سختی گیر

حالت های میانی ای بین حالت In Service و Close وجود دارد که بین اعداد 1 الی 4 طبقه بندی شده است . شما می توانید با قرار دادن شیر در این حالت ها نسبت ورودی آب به سختی گیر رزینی و شیر بای پس را کنترل کنید .

چرا باید از شیر بای پس در سختی گیر رزینی استفاده کنیم ؟

حال که متوجه شدیم که شیر بای پس چیست و چگونه عمل می کند ، بهتر است قبل از آموزش نصب شیر بای پس سختی گیر رزینی علت استفاده از این شیر در سختی گیر رزینی را بررسی کنیم . همان طور که در مقالات گذشته به آن اشاره کردیم ، سختی گیرهای رزینی بعد مدت زمانی مشخص که از آن ها استفاده کردیم ، نیاز به تعمیرات دارند . معمولا مواقعی که سختی گیر رزینی نیاز به تعویض رزین ، فرایند احیا ، تعویض شیر سختی گیر و … دارد ، آب قطع می شود تا مشکل بر طرف شود .

علت استفاده از شیر بای پس سختی گیر رزینی

قطع شدن آب طبیعتا برای ما مطلوب نیست . مخصوصا اگر این قطعی آب به خاطر تعمیرات سختی گیر رزینی باشد و چند روز نیز به طول بینجامد . فکر می کنم تا الان متوجه علت استفاده از شیر بای پس در سختی گیر شده اید . ما با نصب شیر بای پس می توانیم در مواقعی که سختی گیر کار نمی کند ، آن را از مدار خارج کنیم و به این ترتیب از قطعی آب ساختمان جلوگیری کنیم .

همچنین جدا از این که ممکن است سختی گیر رزینی به علت تعمیرات و نگه داری از مدار خارج شود ، از شیر بای پس سختی گیر رزینی برای موضوع دیگری هم استفاده می کنند . در برخی موارد ممکن است که آب خروجی از سختی گیر به علت سختی پایینی که دارد کمی لیز باشد و آن چنان مد نظر مصرف کنندگان نباشد . در این حالت نیز با کمی باز کردن شیر بای پس می توانیم کمی آب خروجی از سختی گیر را با آب ورودی ترکیب کنیم تا اندکی سختی آن را افزایش دهیم .

نحوه نصب شیر بای پس بر روی سختی گیر رزینی

خب در این قسمت از مقاله به آموزش نصب شیر بای پس سختی گیر رزینی می پردازیم . همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، شیر بای پس دارای دو  ورودی و خروجی است که به شرح زیر است :

  1. ورودی به شیر سختی گیر رزینی
  2. خروجی از شیر سختی گیر رزینی
  3. ورودی های آب به شیر بای پس سختی گیر رزینی
  4. خروجی های آب به شیر بای پس سختی گیر رزینی

نصب شیر bypass سختی گیر رزینی

خب حال وقت به آن رسیده است که شیر بای پس سختی گیر رزینی را طبق مراحل زیر بر روی آن نصب کنیم :

  1. ابتدا اتصالات ورودی و خروجی به شیر سختی گیر را از روی شیر بای پس جدا می کنیم .
  2. سپس اتصالات را بر روی شیر سختی گیر رزینی با چرخاندن بر روی محل ورودی و خروجی های آن نصب می کنیم .
  3. در مرحله آخر شبر با پس را در محل ورودی و خروجی شیر سختی گیر رزینی قرار می دهیم و با فشار دادن آن را به شیر سختی گیر متصل می کنیم .

نصب شیر بای پس بر روی شیر اتوماتیک جریانی و زمانی کاملا از یک روند پیروی می کنند . با این تفاوت که اگر شیر سختی گیر شما از نوع اتوماتیک جریانی باشد ، لازم است از قسمتی که فلومتر بر روی آن نصب می شود ، قسمت پروانه ای آن را جدا کنید و بر روی شیر بای پس نصب کنید .

توجه داشته باشید که بر روی شیر بای پس نیز قسمتی برای قرار دادن فلومتر در نظر گرفته شده است . شما پروانه را باید بر روی همان قسمت نصب کنید .

نکات مربوط به آموزش نصب شیر بای پس سختی گیر رزینی

علت قرار دادن دو ورودی و خروجی برای آب در شیر بای پس این است که شما بتوانید با توجه به نوع لوله کشی خود از یکی از آن ها استفاده کنید و دیگری را با در پوش مسدود کنید .

توجه داشته باشید قبل از نصب اتصالات شیر بای پس بر روی شیر سختی گیر ، واشرها را داخل اتصالات قرار دهید .

توجه داشته باشید که بستن شیر بای پس و وکیوم برکر بر روی سختی گیر رزینی کاری تخصصی بوده و پیشنهاد می شود از کارشناسان نصب و راه اندازی سختی گیر رزینی برای این کار استفاده کنید .

مقاله پیشنهادی گرم لوکس

تنظیم شیر اتوماتیک سختی گیر رزینی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *