مقالات, مقالات مربوط به استخر و جکوزی

نحوه محاسبه و انتخاب فیلتر شنی و پمپ تصفیه استخر

نحوه محاسبه و انتخاب فیلتر شنی و پمپ استخر

نحوه محاسبه و انتخاب فیلتر شنی و پمپ استخر

خیلی از کسانی که در حال احداث و ساخت استخر و جکوزی هستند ، دیر یا زود به مرحله ی خرید و راه اندازی تاسیسات استخر و جکوزی خود می رسند . همان طور که می دانید ، تاسیسات استخر و جکوزی به دو دسته کلی گرمایش و تصفیه تقسیم می شوند و سیستم تصفیه استخر و جکوزی نیز به دو دسته کلی تصفیه فیزیکی و شیمیایی تقسیم می شوند . در مقاله پیش رو به نحوه محاسبه و انتخاب فیلتر شنی و پمپ تصفیه استخر و جکوزی می پردازیم که دو قلم اصلی سیستم تصفیه آب استخر و جکوزی محسوب می شوند . با گرم لوکس همراه باشید .

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید ، موضوع انتخاب درست ظرفیت تجهیزات استخری است که مستقیما روی عملکرد سیستم تصفیه و گرمایش استخر تاثیر گذار است . در صورتی که محصولات و تجهیزات استخر و جکوزی به درستی انتخاب نشوند ، عملاً سیستم تاسیسات استخر و جکوزی ناکارآمد خواهد شد . به همین منظور پیشنهاد می شود که مقاله پیش رو را به دقت مطالعه فرمایید تا با اصول محاسبه تجهیزات تصفیه استخر و جکوزی آشنا شوید .

4 مرحله اصلی محاسبه ظرفیت فیلتر و پمپ تصفیه استخر

نحوه محاسبه و انتخاب فیلتر شنی و پمپ تصفیه استخر و جکوزی را می توانیم در 4 مرحله زیر خلاصه کنیم :

  1. در گام اول باید به محاسبه ی حجم آب استخر بپردازیم و کل حجم استخر را بر حسب متر مکعب یا لیتر محاسبه کنیم .
  2. تعیین نرخ گردش آب مورد نیاز برای تصفیه استخر و جکوزی با توجه به نوع کاربری ای که دارند . منظور از نرخ گردش آب استخر ، مقدار زمانی است که در نظر می گیریم تا یک بار کل حجم آب استخر یا جکوزی از فیلترهای تصفیه عبور کند .
  3. از تقسیم حجم استخر بر نرخ گردش مورد نیاز ، مقدار آب عبوری از فیلتر در یک ساعت به دست می آید که این عدد همان دبی فیلتر تصفیه استخر و جکوزی می باشد . اگر حجم استخر را بر حسب متر مکعب محاسبه کرده باشید ، واحد دبی به دست آمده بر حسب متر مکعب بر ساعت می باشد و از روی جدول مشخصات فنی فیلتر شنی ها می توان با توجه به دبی آن ها سایز و مدل فیلتر شنی مناسب فضای مد نظر را مشخص نمود . جداول مربوط به فیلتر شنی ها و پمپ های تصفیه استخری در کاتالوگ محصولات معمولا وجود دارد .
  4. با توجه به فاصله ای که معمولا تجهیزات تصفیه آب از استخر و جکوزی دارند و اختلاف ارتفاعی که بین سطح آب استخر و پمپ تصفیه هست ، هد به شکل تقریبی برای پمپ تصفیه در نظر گرفته می شود . هد پمپ تصفیه استخر و جکوزی به طور معمول 14 متر در نظر گرفته می شود و با توجه به دبی و هد به دست آمده ، از روی جدول مشخصات فنی پمپ های استخری ، پمپ تصفیه مناسب انتخاب می شود .

لازم به توضیح هست که ما دو نوع هد پمپ داریم . یکی هد ناشی از اصطحکاک مسیر حرکت آب است که به آن هد دینامیکی گفته می شود و حالت دیگر هد پمپ ناشی از اختلاف ارتفاع است . هد کل مورد نیاز از مجموع این دو هد پمپ به دست می آید . در ادامه به توضیح کوتاهی در رابطه با انواع هد پمپ می پردازیم :

  • هد دینامیکی : محاسبه هد دینامیکی پمپ آب بستگی به عوامل متعددی دارد که مهم ترین آن ها طول لوله کشی ، جنس لوله به کار رفته و ضریب اصطکاک آن ها ، تعداد زانویی ها و پیچش های لوله کشی ، ویسکوزیته (غلظت) مایع مورد پمپاژ ، دمای هوا ، تعداد خطوط لوله و … هستند . در رابطه با سبستم های تصفیه آب استخر و جکوزی که از فیلتر شنی استفاده می کنند ، هد دینامیکی اصلی ناشی از عبور آب از شن ها یا سیلیس است .
  • هد ناشی از اختلاف سطح : وقتی صحبت از هد پمپ می شود ، منظور همین نوع هد پمپ آب است و گاهی از آن به عنوان هد اصلی پمپ نیز یاد می شود . هد ناشی از اختلاف سطح مقداری را نشان می دهد که پمپ می تواند سیال مد نظر را به شکل عمودی بالا ببرد . به عنوان مثال اگر هد پمپی 10 متر باشد یعنی پمپ می تواند تا ارتفاع 10 متر بالاتر از خودش را به شکل مناسبی ابرسانی کند ، البته به شرطی که هد دینامیکی صفر در نظر گرفته شود . توجه داشته باشید که هر چه اختلاف سطح و ارتقاع بیشتر بشود ، از دبی پمپ آب کاسته می شود .

راهنمای انتخاب تجهیزات موتورخانه استخر و جکوزی

استخر 30 هزار لیتر روباز

  1. فیلتر با قطر 400 (یا 350 )
  2. پمپ 1 اسب ( یا 0.75 )
  3. مبدل با توان 60 کیلو وات
  4. ظرفیت گرمایش 36000 کیلو کالری

استخر 30 هزار لیتر رو بسته

  1. فیلتر با قطر 400 ( یا 350)
  2. پمپ 1 اسب ( 0.75 )
  3. مبدل با توان 60 کیلووات
  4. ظرفیت گرمایش 40000 کیلو کالری

استخر 30-40 هزار لیتر روباز

  1. فیلتر با قطر 450 تا 500
  2. پمپ 1.5 اسب
  3. مبدل با توان 60 کیلو وات
  4. ظرفیت گرمایش 60000 کیلو کالری

استخر 30-40 هزار لیتر روبسته

  1. فیلتر با قطر 400 تا 420
  2. پمپ 1 اسب
  3. مبدل با توان 60 کیلووات
  4. ظرفیت گرمایش 50000 کیلو کالری

استخر 40-50 هزار لیتر روباز

  1. فیلتر با قطر 600
  2. پمپ 2 اسب
  3. مبدل با توان 80 کیلووات ( یا 120 کیلووات اطمینان کامل )
  4. ظرفیت گرمایش 75000 کیلوکالری

استخر 40-50 هزار لیتر روبسته

  1. فیلتر با قطر 500
  2. پمپ 1.5 اسب
  3. مبدل با توان 80 کیلووات
  4. ظرفیت گرمایش 65000 کیلوکالری

استخر 50-65 هزار لیتر روباز

  1. فیلتر 650
  2. پمپ 2 اسب
  3. مبدل با توان 120 کیلووات ( یا 160 کیلووات اطمینان کامل
  4. ظرفیت گرمایش 95000 کیلو کالری

استخر 50-65 هزار لیتر روبسته

  1. فیلتر با قطر 550
  2. پمپ 1.5 اسب
  3. مبدل با توان 120 کیلووات
  4. ظرفیت گرمایش 80000 کیلوکالری

استخر 65-80 هزار لیتر روباز

  1. فیلتر با قطر 800
  2. پمپ 3 اسب
  3. مبدل با توان 160 کیلووات ( یا 200 کیلووات اطمینان کامل )
  4. ظرفیت گرمایش 110000 کیلوکالری

استخر 65-80 هزار لیتر روبسته

  1. فیلتر با قطر 700
  2. پمپ 2 اسب ( یا 3 اسب )
  3. توان 160 کیلووات
  4. ظرفیت گرمایش 100000 کیلوکالری

مثالی از نحوه محاسبه و انتخاب فیلتر شنی و پمپ تصفیه استخر

برای این که مطالب فوق به خوبی برایمان روشن شود ، بیایید با هم نمونه ای از محاسبات تجهیزات استخر و جکوزی را بررسی کنیم . برای مثال می خواهیم برای استخری خصوصی و مستطیلی روبازی با طول 8 و عرض 5 و عمق 1 تا 2 متر فیلتر شنی و پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی مناسب را انتخاب کنیم .

همان طور که در ابتدای مقاله بررسی کردیم ، ابتدا حجم کل آب استخر و جکوزی را محاسبه می کنیم که در این مثال چون استخر مستطیلی است ، حجم آب از رابطه طول * عرض * عمق میانگین به دست می آید . پس حجم استخر برابر است با :

8*5*(1+2)/2=60

در محاسبات بالا چون واحد ابعاد استخر را بر اساس متر در رابطه قرار دادیم ، پس حجم استخر برابر 60 متر مکعب می شود . حال نوبت به گام دوم نحوه محاسبه و انتخاب فیلتر شنی و پمپ تصفیه استخر یعنی مشخص کردن نرخ تصفیه آب استخر و جکوزی می رسد . شما عزیزان می توانید به کمک جدول زیر نرخ تصفیه آب استخر و جکوزی خود را مشخص کنید :

نحوه محاسبه و انتخاب فیلتر شنی و پمپ تصفیه استخر

و از تقسیم حجم کل آب به دست آمده بر نرخ تصفیه ، مقدار آب عبوری از فیلتر شنی در یک ساعت به دست میاد .

60/4.5=13.33 m3/h

پس از مشخص شدن دبی مورد نیاز فیلتر تصفیه استخر ، از جدول مشخصات فنی موجود در کاتالوگ مربوط به فیلتر شنی برندهای مختلف ، نوع فیلتر شنی مناسب را انتخاب می کنیم . در این مرحله می خواهیم به عنوان مثال یک مدل از فیلترهای شنی سری mfv ایمکس را انتخاب کنیم :

جدول mfv ایمکس

عدد به دست آمده 13.33 بود که بین دو عدد 10.5 و 14.3 قرار دارد . با توجه به اتلافاتی که در نظر نگرفتیم و درصد اطمینان بیشتر کارایی سیستم ، معمولا دبی به دست آمده را به سمت نزدیک ترین عدد بالا گرد می کنیم تا از چیزی که می خوایم سریع تر و بهتر تصفیه انجام شود . پس مدل mfv24 انتخاب مناسبی هست. اگر در منطقه گرمسیر هستید یا باد و طوفان زیاد هست می توانید نرخ تصفیه رو عدد کمتری انتخاب کنید و بالطبع مقدار آبدهی بیشتری به دست می آورید و فیلتر بزرگتری رو باید انتخاب کنید .

حالا نوبت به انتخاب پمپ میرسه 🙂  هد میانگین برای استخر های خصوصی 14 متر هست و به ازای هر 10 متر فاصله افقی ، 1 متر به هد اضافه می کنیم  . با توجه به هد 14 متر و آبدهی 14.3 متر مکعب بر ساعت فیلتری که انتخاب کردیم ، از روی جدول پمپ مناسب رو انتخاب می کنیم . توجه داشته باشید اگر آبدهی پمپ رو بیشتر از فیلتر انتخاب کنیم اجزای فیلتر شنی خیلی زودتر مستهلک و خراب می شوند .

جدول پمپ های ایمکس

با در نظر گرفتن هد 14 متر روی نمودار به شکل افقی حرکت می کنیم و می بینیم که پمپ sph150 ایمکس EMAUX مقدار آبدهی 14 متر رو در این هد پشتیبانی می کند . (خط مشکی پر رنگ برای راهنمایی کشیده و جزو نمودار نیست) اگر فکر می کنید به هد پایین تری نیاز دارید ، می توانید محتاطانه تر عمل کنید و یک مدل پایین تر یعنی پمپ یک اسب ایمکس مدل sph100 را انتخاب کنید . توجه داشته باشید که آبدهی شما کمتر خواهد شد و از حداکثر ظرفیت فیلترشنی استفاده نمی شود .

مثلاً اگر هد پمپ تصفیه استخری را 12 متر در نظر بگیریم و پمپ sph100 را انتخاب کنیم ، آبدهی به 13 مترمکعب بر ساعت محدود می شود و نرخ تصفیه استخر و جکوزی از 6 ساعت هم ممکن است بیشتر شود . در این مثال در حالت ایده آل کل آب استخر و جکوزی در 4.6 ساعت از سیستم فیلتراسیون عبور خواهد کرد . برای اطلاع بیشتر و انتخاب بهتر پمپ و فیلتر شنی استخر خود می توانید با کارشناسان فنی ما در شرکت گرم لوکس تماس بگیرید .

توضیحات تکمیلی نحوه محاسبه و انتخاب فیلتر شنی و پمپ استخر

بدنه فیلتر های شنی تصفیه استخر و جکوزی جنس های مختلفی دارند که از معمول ترین آن ها می توان به پلی اتیلن ، فایبرگلاس و فلز اشاره کرد . مخزن فیلترهایی که  از جنس فایبرگلاس ساخته می شوند ، برای عمر بالاتر پوشش خاصی داده می شود تا مقاومت بالاتری نسبت به سایش و خوردگی داشته باشند . فیلترهای شنی با بدنه پلی اتیلن به علت قیمت مناسبی که دارند ، بیشترین سهم فروش را بین سایر جنس های فیلترشنی دارند . فیلتر های شنی فلزی نیز برای مصارف صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند .

از معروف ترین شرکت هایی که در کشور عزیزان در زمینه تجهیزات استخری فعالیت می کنند می توان به ایمکس emaux ، هایواتر hiwater ، هایوارد hayward ، اطلس پول atlaspool ، آکواژن aquasion و … اشاره کرد که علاوه بر کیفیت خوبی که دارند ، دارای خدمات پس از فروش پاسخ گویی هستند .

فیلترهای تصفیه شنی از دو قسمت اصلی بدنه و شیر ساخته می شوند و کلیه عملیات سیستم فیلتراسیون تصفیه استخر از طریق شیر فیلترشنی کنترل می شود . برای آن که اطلاعات بیشتری در رابطه با نحوه کار شیر شش حالته فیلتر شنی آشنا شوید ، می توانید بر روی لینک کلیک کنید و وارد مقاله شوید .

مطالب تکمیلی

  • نحوه محاسبه حجم برخی شکل های هندسی معروف استخر و جکوزی که طبق آن ساخته می شوند :

محاسبه حجم ها

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *