مقالات, مقالات پمپ و آبرسانی

صدای پمپ : 6 مشکل رایج و نحوه رفع آن ها

صدای پمپ

صدای پمپ : 6 مشکل رایج و نحوه رفع آن ها

در یک سیستم خنک کننده سنتی ، ما دو نوع پمپ آب داریم : پمپ آب کندانسور و پمپ آب سرد .

پمپ های آب کنداسور آب گرم را از کنداسور به برج خنک کننده می برد و پمپ های آب سرد ، آب سرد را از چیلر به واحد AC منتقل می کند .

هنگامی که پمپ از کار می افتد ، آب به طور کارآمد داخل سیستم به گردش در نمی آید یا کلا قطع می شود و عملکرد کل سیستم شما را به خطر می اندازد . خوشبختانه پمپ ها اغلب هنگامی که با مشکلی مواجه می شوند ، سیگنال هایی به شما می دهند . این سیگنال ها معمولا با صدای پمپ خود را نشان می دهند که بسیار عجیب و غریب و بلند است . به گونه ای که کاملا متوجه صدای غیر عادی پمپ می شودید .

هنگامی که صدای پمپ سیکولاتور بلند و غیر عادی می شود ، یک پرچم قرمز است . صدای پمپ نشان دهنده مشکلی در پمپ سیرکولاتور یا خطوط آب است .

در ادامه مقاله به بررسی رایج ترین علت های صدای پمپ سیرکولاتور و نحوه رفع مشکل صدای پمپ آب خواهیم پرداخت .

6 علت اصلی صدای پمپ آب

  1. وجود هوا در سیستم آبرسانی
  2. سایز نامناسب پمپ
  3. سایش زیاد بلبرینگ
  4. گرفتگی سیستم آبرسانی
  5. تنظیم نادرست سرعت پمپ
  6. عدم وجود npsha به دلیل نصب نادرست پمپ

در ادامه مقاله صدای پمپ به بررسی دقیق تر موارد فوق خواهیم پرداخت .

وجود هوا در سیستم آبرسانی

اگر در سیستم آبرسانی جدا کننده نصب نشده باشد ، احتمال زیاد مجبور خواهیم بود که هر چند وقت یک بار سیستم آبرسانی هواگیری کنیم . در هواگیری پمپ آب خطوط آب بررسی می شود و سیستم آبرسانی را تخلیه می کنیم .

پمپ های آب جدیدی که امروزه تولید می شوند همگی دارای دریجه هایی برای تخلیه هستند که فرآیند هواگیری پمپ را بسیار آسان می کند . برای این کار باید به آرامی دریچه را باز کنید تا صدای خش خش شنیده شود . هنگامی که صدای خش خش متوقف شود ، یک قطره کوچک آب خواهید دید که نشان می دهد پمپ دیگر هوا ندارد . در این مرحله می توانید شیر را ببندید .

پس از انجام فرایند هواگیری پمپ ، مطمئن شوید که پمپ آب به درستی نصب شده باشد . حتی چند درجه شیب باعث می شود که هوا در پمپ قفل شود .

صدای پمپ - دریچه هواگیری پمپ

سایز نامناسب پمپ

صدای پمپ در زمانی که پمپ آب را بزرگ تر یا کوچک تر ظرفیت مورد نیاز انتخاب کنیم ، به وجود می آید . اما راه حل های متفاوتی را برای مقابله با این مشکل وجود دارد .

پمپ های آب می توانند به دلایل مختلفی بزرگ انتخاب شوند . دلیل اصلی انتخاب پمپ آب بزرگ می تواند اشتباه در محاسبات و طراحی باشد . مخصوصا هنگامی که مهندسان تاسیسات از طریق حدس زدن طول لوله و اتصالات محاسبات پمپ را انجام می دهند . گاهی هم پمپ را بزرگتر از ظرفیت مورد نیاز در نظر می گیرند تا سیستم آبرسانی امکان گسترش در آینده را داشته باشد .

گاهی وقت ها به تعویض سریع پمپ احتیاج داریم و تامین کننده مدنظرمان همان پمپی که الان هست را موجود ندارد . همچنین ممکن است با توجه به خوردگی لوله ها مهندسان تشخیص دهند که به هد بالاتری نیاز دارند و در نتیجه پمپ بزرگ تری انتخاب می کنند .

صرف نظر از دلایلی که منجر به تولید یک پمپ بزرگ می شود ، وجود پمپ همیشه دارای مشکلات سر و صدا ، لرزش ، از بین رفتن اتصالات و ایجاد خستگی لوله هستند .

برای حل مشکل صدای پمپ به علت سایز نامناسب پمپ می توانید اقدامات زیر را انجام دهید :

  • دریچه های سمت فشار را از دریچه گاز بگیرید تا صدای پمپ از بین برود .
  • قطر پروانه پمپ را کوتاه تر کنید .
  • سرعت گردش پمپ را کاهش دهید .
  • یک خط گردش مجدد جریان اضافه کنید .
  • یک درایو فرکانس متغیر نصب کنید و شیرهای کنترل را بردارید .

صدای پمپ - سایز نامناسب پمپ

هنگامی پمپ با ظرفیتی کم تر از مقدار مورد نیاز انتخاب می شود ، تقریبا راهی جز تعویض پمپ و نصب پمپ بزرگتر وجود ندارد .

اگر پمپ ظرفیتی کم تر از اندازه مورد نیاز داشته باشد ، نمی تواند فشار آب مورد نیاز را تامین کند و به اصطلاح دچار سرگیجه می شود . سرگیجه هنگامی که تخلیه پمپ به دلیل انسداد لوله در خط یا بسته شدن شیر صورت می گیرد اتفاق می افتد . در این حالت سیال داخل پمپ می چرخد تا تبدیل به بخار شود که این موضوع باعث ایجاد صدا و آسیب می شود . پمپ هایی که به اصطلاح دارای هد مرده هستند ، می توانند منجر به سوختن موتور پمپ ، آسیب دیدن پروانه ، نشت آب بند ، ترک خوردن بوش ها و در نهایت خرابی پمپ می شود .

در سیستم های آبرسانی ای که پمپ در ظرفیت پایین تری نصب شده است ، می توانید بررسی کنید که آیا پمپ می تواند از موتور بزرگ تری استفاده کند یا نه . این راه حل ممکن است نسبت به خرید پمپ ارزان تر تمام شود ، اما بهترین راه حل نیست و به نوعی می توان گفت موقتی است .

سایش زیاد از حد بلبرینگ پمپ

تمامی پمپ ها دارای بلبرینگ هستند . برخی از پمپ ها بلبرینگ آن داخل موتور و برخی از پمپ ها دارای مجموعه بلبرینگ خارج از موتور هستند . داخل بلبرینگ سایش زیاد یاتاقان ها باعث ایجاد سر و صدای پمپ می شود .

پمپ هایی که دارای مجموعه بلبرینگ خارج از موتور هستند ، قطعات آن ها دردسترس و ارزان است که به راحتی هم قابل تعویض می باشد .

صدای پمپ - سایش بلبرینگ پمپ

نکته ای که وجود دارد یاتاقان ها و بلبرینگ پمپ به شکل جداگانه فروخته نمی شود و هنگامی که یاتاقان ها فرسوده می شود ، باید کل قطعه را تعویض کنیم .

عمر یک یاتاقان با توجه به این که چند ساعت کار طول می کشد تا فلز آن خسته شود تعریف می شود . اما جدا از عمر مفید یاتاقان ها عواملی مانند اضافه فشار ساکن ، کمبود روان کننده ها ، گرمای بیش از حد ، عدم تراز بودن و آلودگی نیز در خرابی بلبرینگ پمپ تاثیرگزار هستند . بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از فرسودگی یاتاقان ها و کاهش صدای پمپ ، تعمیر و نگه داری پیشگیرانه و بازرسی جامع سیستم آبرسانی است .

گرفتگی سیستم آبرسانی

آب با زنگ زدگی و سایر رسوبات پمپ سیرکولاتور را فرسوده کند و راه دسترسی به پروانه پمپ را ببندد . نویز و صدای پمپ یکی از پیامدهای این گرفتگی است . برای خلاص شدن از دست این نوع صدای پمپ هیچ راهی جز تمیز کردن سیستم آبرسانی وجود ندارد .

صدای پمپ - سایش بلبرینگ و و یاتاقان ها

بسیاری از سیستم های آبرسانی تهویه مطبوع دارای سیستم های فیلتراسیون و جداکننده آلودگی هستند تا از گرفتگی جلوگیری کنند . رسوبات را می توان به راحتی از طریق دمش آب از سیستم خارج کرد .

سیستم های فیلتراسیون و جداکننده آلودگی نه تنها از پمپ ها بلکه از کلیه واحدهای HVAC محافظت می کنند .

تنظیم نادرست سرعت پمپ

پمپ های با کیفیت و مدرنی که امروزه ساخته می شوند معمولا سه سرعته هستند . سه سرعته به این معنا است که می توانند با سه سرعت آهسته ، متوسط و تند کار کنند . در حالی که پمپ های قدیمی معمولا تک یا نهایتا دو دور هستند . یکی از دلیل های این که پمپ های قدیمی نسبت به پمپ های جدید پر سر و صداتر هستند همین موضوع است . پمپ های تک سرعته کارایی بسیار کم تری نسبت به پمپ های سه سرعته دارند و اتلاف انرژی در آن ها به شکل صدای پمپ خود را نشان می دهد .

اگر پمپ آب شما صدا تولید می کند و شما امکان تغییر سرعت کارکرد آن را دارید ، از طریق کلید روی پمپ سرعت گردش پمپ را یک سطح پایین تر بیاورید . سپس رادیاتورها و سایر تجهیزات را چک کنید تا ببینید آیا دمای مطلوب را دارند یا نه . اگر دما مطلوب بود می توانید روی همان سرعت کارکرد پمپ سیستم آبرسانی را تنظیم کنید .

صدای پمپ - عدم تنظیم سرعت کاکرد پمپ

نکته دیگر اگر با VFD کار می کنید و پمپ شما همچنان صدای زمزمه می دهد ، بررسی کنید که اتصال صحیح موتور و VFD درست انجام شدند یا نه . در بسیاری از موارد ، اتصال زمین نادرست به سیستم اجازه می دهد تا به عنوان یک فرستنده نویز عمل کند .

عدم وجود NPSHa به دلیل نصب نادرست

برای درک مطلب بالا ، باید یک قدم به عقب برداریم تا نگاهی گذرا به عملکرد پمپ داشته باشیم . همان طور که می دانید اصل برنولی نشان می دهد که سیال از جایی که فشارش بیشتر باشد به جایی که فشارش کم تر باشد منتقل می شود .

پمپ های تهویه مطبوع با ایجاد فشار کم در ورودی پمپ اجازه می دهند آب به داخل پمپ رانده شود . هنگامی سیال از پمپ عبور می کند ، فشار آن کاسته می شود . اگر فشار در ورودی کم تر از فشار بخار سیال باشد ، حباب های هوا در ورودی پمپ تشکیل می شود . این حباب ها می توانند باعث ایجاد کاویتاسیون شوند که موجب صدای پمپ ، آسیب به پمپ و کاهش ظرفیت آن می شود .

صدای پمپ - عدم وجود NPSHa پمپ

NPSH یا Net Positive Suction Head نشان دهنده اختلاف فشار مایع در مکش پمپ و فشار بخار مایع است که بر حسب ارتفاع ستون مایع بیان می شود . NPSH معمولا عددی بین 3 تا 5 فوت باید باشد تا از ایجاد حفره جلوگیری کند .

سوالات متداول در رابطه با علت صدای پمپ
  • علت صدای پمپ سیرکولاتور پکیج چیست ؟

معمولا علت صدای پمپ سیرکولاتور پکیج مواردی مانند وجود هوا در سیستم لوله کشی رادیاتورها یا گرفتگی آن ها و سایش بلبرینگ های پمپ می باشد .

  • علت صدای پمپ سیرکولاتور موتورخانه چیست ؟

تمامی مواردی که در مقاله علل اصلی صدای پمپ سیرکولاتور مطرح کردیم می تواند علت صدای پمپ سیرکولاتور موتورخانه می باشد . با بررسی موارد فوق می توانید با یافتن علت صدای پمپ نسبت به رفع آن اقدام کنید .

 

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “صدای پمپ : 6 مشکل رایج و نحوه رفع آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *