مقالات, مقالات پمپ و آبرسانی

راه های از بین بردن سختی آب

از بین بردن سختی آب

راه های از بین بردن سختی آب

سختی آب یکی از مشکلاتی است که در همه جای دنیا با آن مواجه هستند . سختی آب علت اصلی رسوب در لوله کشی ها ، تجهیزات موتورخانه و کاهش راندمان سیستم های گرمایشی و سرمایشی است . در مقاله راه های از بین بردن سختی آب تصمیم داریم روش هایی که به کمک آن می توانیم سختی آب را از بین ببریم با هم بررسی کنیم . با گرم لوکس همراه باشید .

آیا تا به حال متوجه رسوبات آهکی در اطراف لوله ها ، سینک ظرفشویی و دوش حمام شده اید ؟ یا استفاده بیش از حد معمول از صابون و مواد شوینده برای شست و شو و باقی ماندن بقایای مواد شوینده بر روی پوست ؟ تمامی این ها نشان دهنده سختی آب در ساختمان شما است . پس شما هم به دنبال از بین بردن سختی آب خانه خود هستید !

سختی آب مشکلی است که تقریبا 85% منابع آبی دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند . آب سخت به آبی گفته می شود که دارای مواد معدنی محلول از جمله کلسیم و منیزیم است . ساختار این مواد معدنی به گونه ای است که می توانند به راحتی با فلزهای دیگر پیوند شیمیایی تشکیل دهند . با گذشت زمان همین پیوندهای شیمیایی منجر به تشکیل رسوب روی دوش حمام ، لوله ها و سایر مناطق خانه شما می شود .

مقاله مرتبط

سختی آب و انواع سختی آب

از نظر سلامت ، آب سخت کاملا بی خطر است و نیازی برای از بین بردن سختی آب برای نوشیدن نداریم . می توانید آن را بنوشید و حتی می توانید از آن در مصارفی مانند آبیاری باغ ، مراقبت از چمن زار و غیره استفاده کنید . برای مصارف خانگی این داستان کاملا متفاوت است . آب سخت می تواند در کارهای نظافتی شما اختلال ایجاد کند . از شستن ظروف گرفته تا دوش گرفتن و نظافت شخصی ! همچنین آب سخت می تواند به سیستم های گرمایش مرکزی و تمامی وسایل مصرف کننده آب آسیب برساند که اغلب نیاز به تعمیرات پر هزینه دارند . به همین دلیل از بین بردن سختی آب از اهمیت بالایی برخودار است .

آیا آب سخت برای آشامیدن مناسب است ؟

در بیشتر موارد یک نرم کننده آب یا سختی گیر آب می تواند یک درمان قدرتمند برای این مشکل باشد . اگر مشکل آب سخت بر طرف نشود ، منجر به کاهش عمر مفید بسیاری از لوازم و وسایل شما می شود . اگر آب شما باعث پوسته پوسته شدن سطح لوازم خانگی و طعم ناخوشایند می شود ، وقت آن است که روشی را برای از بین بردن سختی آب در نظر بگیرید . اما باید بررسی کنیم که آیا این کار ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه .

نرم کننده آب یا سختی گیر آب چگونه کار می کند ؟

رایج ترین راهی که برای از بین بردن سختی آب وجود دارد ، استفاده از سختی گیرهایی بر پایه نمک است . نرم کننده های آب و سختی گیرهایی که بر پایه نمک کار می کنند ، برای حذف غلظت بالای کلسیم و منیزیم آب از فرایندی به نام تبادل یونی استفاده می کند . در این فرایند مواد معدنی سخت کلسیم و منیزیم با کلرید سدیم جایگزین می شود و آب نرم می شود .

از بین بردن سختی آب به کمک نرم کننده های بر پایه نمک یکی از موثرترین روش های از بین بردن سختی آب است . اما این نوع سختی گیرهای نمکی نیازمند نگهداری و تعمیرات دوره ای هستند .

مراجل از بین بردن سختی آب

  1. آب وارد نرم کننده یا سختی گیر آب می شود .
  2. دانه های ریز حاوی سدیم در بستر رزین ، مواد معدنی آب سخت را جذب می کند و آن ها را از آب جدا کرده و سپس به بستر رزین می رود .
  3. آب با هیچ یک از مواد معدنی آب سخت مانند کلسیم و منیزیم وارد خانه شما نمی شود و آب نرم وارد ساختمان می شود .
  4. هنگامی که دانه های رزین از مواد معدنی سخت کلسیم و منیزیم اشباع می شود ، زمان فرآیند بازسازی فرا رسیده است .
  5. در طول زمان احیا رزین آب نمک از طریق پمپ به مخزن رزین پمپ می شود .
  6. محلول آب نمک و مواد معدنی دوباره مخزن برمی گردد و دستگاه آماده از بین بردن سختی آب می شود .

از بین رفتن سختی آب با سختی گیر رزینی

سختی گیر و نرم کننده های آب دیگری نیز وجود دارند که بدون استفاده از تبادل یونی و نمک از رسوب گذاری آب سخت در سیستم جلوگیری می کنند . این نوع سختی گیر آب که بدون نمک کار می کند از فرایندی فیزیکی به نام تبلور به کمک الگو TAC استفاده می کند . در این فرایند مواد معدنی به یک کریستال سخت تبدیل می شود که به هیچ سطحی از وسایل خانه شما نمی چسبد . بنابراین لوازم خانگی و آبگرمکن های شما عاری از هرگونه رسوب آب سخت می شود .

چگونه آب سخت را نرم کنیم و مزایای باور نکردنی از بین بردن سختی آب

اکثر نرم کننده ها و سختی گیرهای آب با کیفیت می توانند خریدی با هزینه بالایی باشند . اما مطمئنا دارای مزایای قابل توجهی هستند :

  • افزایش راندمان سیستم های گرمایشی و آب گرم
  • آب نرم برای بیماری های پوست خشک از جمله اگزما مناسب تر است .
  • به کاهش مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی کمک می کند . مانند شامپو ، نرم کننده ، صابون ، مواد شوینده لباس شویی و سایر محصولات پاک کننده .
  • آب نرم موجب نرم شدن پوست و مو می شود .
  • افزایش طول عمر و افزایش راندمان لوازم خانگی مانند ماشین لباس شویی ، ظرف شویی ، کتری و غیره .
  • رسوب گذاری بر روی لوله ها ، وسایل و لوازم خانگی را کاهش می دهد .

با استفاده از آب نرم ، کاهش هزینه های مصرف انرژی ، افزایش راندمان لوازم خانگی و کاهش هزینه های تعمیرات و خرابی را خواهیم داشت . همچنین از ماندگاری طولانی تر لباس ها سود خواهید برد ، مواد شوینده ها موثرتر عمل می کنند و پس از دوش گرفتن و حمام کردن ، پوست شما صاف تر و نرم تر می شود . پس بیایید هر چه سریع تر راهی برای از بین بردن سختی آب ساختمان مان پیدا کنیم .

7 روش برای از بین بردن سحتی آب

  1. جوشاندن آب سخت : سختی موقت آب با جوشاندن از بین می رود . آب سخت موقت آبی است که بیشتر حاوی بی کربنات باشد . جوشاندن آب سبب ته نشین شدن مواد معدنی محلول در آب می شود . در نتیجه با حذف کلسیم از آب از طریق جوشاندن آن آب نرم می شود . جوشاندن آب روشی سریع و آسان برای از بین بردن سختی آب محسوب می شود . در نظر داشته باشید که اگر آب حاوی سولفات کلسیم باشد ، جوشاندن آب سختی آب را ازبین نمی برد .
  2. استفاده از جوش شیرین هنگام شست و شو : جوش شیرین یکی از بهترین تکنیک ها در مورد از بین بردن سختی آب برای شست و شو است . جوش شیرین از نمک اسید کربنیک یا کربنات سدیم تشکیل می شود که این نمک به نرم شدن آب های سخت کمک می کند .
  3. استفاده از سرکه سفید برای از بین بردن لکه های حاصل از سختی آب : کلسیم ذاتا ماده ای قلیایی است دارای Ph بالای 7 است . از طرف دیگر سرکه اسیدی است و Ph آن تقریبا برابر با 2.5 است . به همین دلیل است که سرکه می تواند به خنثی کردن محتوای کلسیم سخت آب کمک کند . شما از این روش فقط می توانید برای تمیز کردن سطوح حاوی رسوب استفاده کنید . طبیعتا مایل نخواهید بود که چند قاشق سرکه داخل آب آشامیدنی خود بریزید . همچنین هنگام شست و شو دست و وسایل دارای آهک می توانید از این روش استفاده کنید .
  4. استفاده از مغناطیس : رسوب گیرهای مغناطیسی از میدان مغناطیسی برای حالت دادن به مولکول آب استفاده می کنند . مغناطیس آب را نرم نمی کند و فقط از تشکیل رسوب جلوگیری می کند . در مواردی که سختی آب کم است ، رسوب گیر مغناطیسی می تواند بسیار مناسب باشد . رسوب گیرهای مغناطیسی به شکل خطی یروی لوله های آب نصب می شوند و باعث جداشدن یون های معدنی از یکدیگر می شود . در نتیجه چسبیدن آن ها به یکدیگر و تشکیل رسوب آهک بر روی سطوح دشوار می شود .
  5. نصب سختی گیر : موثرترین و بهترین روش برای از بین بردن سختی آب استفاده از نرم کننده و سختی گیر آب است . برای پایین آوردن هزینه ها می توانید فقط برای شیر مورد نظری که می خواهید سختی آن را کنترل کنید این سختی گیر را نصب کنید . خود سختی گیرها به دو دسته با نمک و بدون نمک تقسیم می شوند که در مقاله ای به طور مفصل راجع به آن صحبت کردیم .
  6. نصب سختی گیر برای کل آب ساختمان : شما با نصب سختی گیر بر روی ورودی آب ساختمان می توانید به راحتی از ورود آب سخت به ساختمان و تجهیزات جلوگیری کنید .

7 روش برای از بین بردن سحتی آب

در مقاله راه های ازبین بردن سختی آب به دو روش کلی اشاره کردیم . انتخاب شما برای سختی گیر آب با توجه به میزان سختی آب و سایر مواد معدنی موجود در آب مشخص می شود . برای انتخاب نوع سختی گیر و مدل آن پیشنهاد می شود حتما با یک متخصص مشورت کنید . با از بین بردن سختی آب از وسایل خود بدون رسوب و خرابی استفاده کنید .

اگر آب منبع شما دارای سختی کمی است ، پیشنهاد می شود که از سختی گیر مغناطیسی استفاده کنید . اگر سختی آب شما بالاست پیشنهاد می شود سختی گیر رزینی در ورودی آب ساختمان نصب شود . معمولا دستگاه های سختی گیر دارای گارانتی های بلند مدت و گاهی مادام العمر هستند .

کلام آخر

آب سخت مشکل 85% درصد منابع آب کل دنیا می باشد . اگر چه آب سخت مشکلی برای سلامتی افراد ندارد ، اما می تواند تجهیزات خانه شما را خراب کند و بر روی لوله ها ، وسایل گرمایشی و مصرف کننده آب تاثیر می گذارد . شما می توانید با استفاده از یک نرم کننده و سختی گیر آب درجه یک تمام مشکلات مربوط به سختی آب را بر طرف کنید .

مقاله پیشنهادی گرم لوکس
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *