مقالات, مقالات پمپ و آبرسانی

راهنمای خرید تجهیزات افت فشار آب ساختمان

راهنمای خرید تجهیزات افت فشار آب ساختمان

راهنمای خرید تجهیزات افت فشار آب ساختمان

افت فشار آب … کم تر کسی رو می تونی این روزا پیدا کنی که خودش یا اطرافیانش با مشکل کمبود فشار آب در ساختمان مواجه نشده باشد . با توجه به تنوع ساختمان ها هم از نظر کاربری و هم از نظر ابعاد ، پیچیدن یک نسخه کلی برای تمامی ساختمان ها مشخصا کارساز نخواهد بود . شما نمی توانید همان سیستمی که برای بر طرف کردن مشکل فشار آب ویلا استفاده می کنید رو برای آپارتمانی با پنج طبقه و چهار واحد استفاده کنید .

گاهی در ساختمان ها و پروژه هایی احتیاج داریم مقدار آب زیادی را در یک واحد خاص داشته باشیم و گاهی احتیاج داریم آب را فقط تا ارتفاعی مشخص بالا ببریم ، شاید به اندازه حجم آب یک شلنگ ! طبیعتا برای این دو نوع کاربری مختلف از یک نوع سیستم با تجهیزات آبرسانی یکسان استفاده نمی شود :)) پس شاید برای رفع مشکل کمبود فشار آب در ساختمان بهتر باشد اول تجهیزات مناسب کاربری مدنظر مشخص شود . شما می توانید با مطالعه مقاله راهنمای خرید تجهیزات افت فشار آب اطلاعات لازم و مفیدی برای خرید تجهیزات آبرسانی ساختمان به دست آورید .

تجهیزات افت فشار آب مورد نیاز ساختمان های مسکونی ، تجاری و اداری

ساختمان های مسکونی بیشترین ساختمان هایی هستند که این روزها با مشکلات کمبود فشار آب دست و پنجه نرم می کنند . آشپزخانه ها ، سرویس های بهداشتی ، سیستم های گرمایشی ، سرمایشی و تهویه مطبوع و … تمامی بخش هایی هستند که ممکن است با مشکل کمبود فشار آب دست و پنجه نرم کنند . به همین سبب معمولا عمده تقاضاهای رفع مشکل کمبود فشار آب مربوط به ساختمان های مسکونی است .

ساختمان دارای انواع مختلفی هست . ویلاها ، آپارتمان ها ، مجتمع های مسکونی ، برج های مسکونی ، مجموعه های تجاری و پاساژ ها و … همگی می توانند مکان هایی باشند که مشکل افت فشار را داشته باشند . با این حال در تمامی آن ها تجهیزات زیر مورد استفاده قرار می گیرند :

  • الکتروپمپ و پمپ آب
  • منبع ذخیره آب
  • منبع تحت فشار یا انبساط بسته
  • ست کنترل پمپ آب
  • تجهیزات جانبی

راهنمای خرید تجهیرات پمپ آب ساختمان

در ادامه مقاله راهنمای خرید تجهیزات افت فشار آب در رابطه با تمام آیتم های بالا صحبت خواهیم کرد . با گرم لوکس همراه باشید .

الکتروپمپ و پمپ آب ، قلب سیستم های آبرسانی

پمپ آب ، قلب و پمپاژکننده آب در سیستم های آبرسانی ساختمان محسوب می شود . این پمپ آب است که با کمک الکتروموتور خود و سایر قسمت های خود مانند شفت ، پروانه ، سیل مکانیکی و … نیرو محرکه لازم را تولید و سپس به آب منتقل می کند . همان طور که در ابتدای مقاله راهنمای خرید تجهیزات افت فشار آب اشاره کردیم ، پمپ های آب در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند تا به تمامی نیازهای بازار پاسخ دهند .

با این حال ، با توجه به تمامی اصطلاحات و پارامترهای زیادی که در رابطه با پمپ آب وجود دارد ، به طور کلی با دو پارامتر مدل پمپ مشخص می شود . این پارامترها هد پمپ و دبی پمپ هستند . شما پس از مشخص کردن هد و دبی آب مورد نیاز ساختمانتان می توانید با مراجعه به منحنی عملکرد پمپ مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید .

نکته ای که در رابطه با پمپ های آب ساختمان وجود دارد ، از آن جایی که ساختمان و آپارتمان های مسکونی تقریبا دارای ساختار یکسانی هستند ، کارشناسان ما در گرم لوکس با توجه به اطلاعات ساختمان شما محاسبات مربوط به هد و دبی پمپ های آب را انجام داده اند . شما عزیزان می توانید با ما تماس بگیرید و با دادن اطلاعات ساختمان مدنظرتان پمپ مناسب برای شما مشخص شود .

منبع تحت فشار یا انبساط بسته

منابع تحت فشار یا انبساط بسته از جمله تجهیزاتی هستند که در سیستم های افت فشار آب ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد . منبع تحت فشار برای پمپ آب با توجه به تعداد واحدهای مجموعه یا خود نوع پمپ مشخص می شود . با این حال از هر دو روش باید به یک مقدار ثابت برسیم . معمولا به ازای هر واحد مسکونی بین 10 الی 15 لیتر برای منبع انبساط بسته در نظر می گیرند .

منبع تحت فشار یا انبساط بسته می تواند آب را در فشار مشخصی ذخیره کند . این کار سبب می شود تا هنگامی که ذخیره آب داخل منبع انبساط وجود داشته باشد ، سیستم آبرسانی از آب موجود در منبع تحت فشار استفاده می کند و پمپ روشن نمی شود . طبیعتا هر جه قدر روشن و خاموش شدن پمپ کم تر اتفاق بیافتد ، استهلاک پمپ و خرابی های آن خیلی کم تر می شود .

منبع ذخیره آب 

منابع ذخیره آب یکی اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم های افت فشار آب ساختمان ها محسوب می شوند . مخصوصا با توجه به قانونی که شرکت آب و فاضلاب کشور قرار داده است ، استفاده از پمپ های فشار آب ساختمان فقط با منبع ذخیره آب امکان پذیر است . به این معنا که پمپ آب نمی تواند مستقیما به لوله آب وصل شود .

منابع ذخیره آب معمولا از جنس پلی اتیلن بوده و برای مصارف بهداشتی حتما باید نوع سه لایه آن ها مورد استفاده قرار گیرد . برای محاسبه منبع ذخیره آب بهداشتی می توان به ازای هر واحد یا خانواده 200 الی 250 لیتر در نظر گرفت . نوع منبع ذخیره آب با توجه به ابعاد محیط مد نظر مشخص می شود و در انواع عمودی ، افقی ، قیفی ، کتابی ، زیرپله ای و … تولید می شوند . از معروف ترین مخازن پلی اتیلن ذخیره آب می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

راهنمای خرید مخازن ذخیره آب ساختمان

لوازم جانبی سیستم های آبرسانی ساختمان 

برای آن که بتوان پمپ آب ، منبع تحت فشار و منبع ذخیره آب را در ساختمان مورد استفاده قرار داد ، نیاز است که از لوازمی برای نصب این اقلام استفاده کنیم . لوازم نصب پمپ با توجه به محل نصب و شرایط محل ممکن است کمی تفاوت وجود داشته باشند ، اما اقلامی هستند که همواره ثابت هستند و تقریبا تمامی پروژه ها افت فشار با همین اقلام کار را انجام می دهند . این اقلام شامل شلنگ فشار قوی یک اینچ ، پنج راهی برنجی ، پرشر المنت و مانومتر هستند و در تمامی پروژه ها برای نصب و راه اندازی مورد استفاده قرار می گیرند . در ادامه مقاله راهنمای خرید تجهیزات افت فشار آب ساختمان به سوالات متداول این مبحث خواهیم پرداخت .

چند نکته و سوال در رابطه با راهنمای خرید تجهیزات افت فشار آب ساختمان 
  • چه تفاوتی بین منبع ذخیره آب و منبع تحت فشار پمپ وجود دارد ؟

خیلی وقت ها متقاضیان تجهیزات پمپ آب ساختمان برایشان سوال به وجود می آید که آیا ما که منبع ذخیره آب داریم ، نیازی هست که منبع تحت فشار پمپ هم استفاده کنیم ؟ پاسخ : بله ! منبع ذخیره آب وظیفه نگه داری از آب ( معمولا بهداشتی ) را بر عهده دارد . در حالی منبع تحت فشار وظیفه کنترل روشن و خاموش شدن پمپ و کاهش استهلاک آن را بر عهده دارد .

  • آیا می توان به جای منبع تحت فشار از ست کنترل پمپ استفاده کرد ؟

بله می توانید این کارو انجام بدید . اما توجه داشته باشید هنگامی که از ست کنترل پمپ به جای منبع تحت فشار پمپ استفاده می کنید ، استهلاک پمپ بیشتر می شود . مخصوصا هنگامی که تعداد واحدهای ساختمان بالا می رود این موضوع خودش را بیشتر نشان می دهد .

  • ست کنترل پمپ آب دقیقا چه کاری انجام می دهد ؟

ست کنترل پمپ دو کار مهم را انجام می دهد . اولین وظیفه ست کنترل پمپ قطع و وصل کردن پمپ در فشار تنظیم شده است . دقیقا همان کاری کلید پرشر المنت انجام می دهد . ست کنترل پمپ علاوه بر دادن فرمان روشن و خاموش شدن پمپ ، اجازه روشن شدن به پمپ آب را در زمانی که آب قطع است ، نمی دهد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *