مقالات

چگونه مصرف انرژی کولر گازی را کاهش دهیم ؟

15 نکته مهم جهت صرفه جویی در مصرف برق کولر گازی

چگونه مصرف انرژی کولر گازی را کاهش دهیم ؟

طبق آمارهایی که وزارت نیرو کشور به طور رسمی اعلام کرده است ، مصرف برق کولرهای گازی 5 تا 6 برابر کولرهای آبی هستند و در فصل تابستان بالغ بر 10 میلیون کولر گازی در سراسر کشور فعال است . این کولرها در مجموع 20 هزار مگاوات از 70 هزار مگاوات مصرف پیک برق کشور را به خود اختصاص می دهند . همین موضوع موجب شده است در کنار لذتی که  به همراه دارد ، قبض برق سرسام آوری هم سر ماه در منزل می آید ! این دغدغه کام بسیاری از مصرف کننده ها را تلخ می کند . در این مقاله می خواهیم یک سری نکات و توصیه ها را به شما مصرف کنندگان عزیز ارائه دهیم تا با آسودگی خاطر از کولر گازی خود لذت ببرید . تا انتهای مقاله همراه ما باشید .

نکات صرفه جویی برق کولر گازی

15 نکته مهم جهت صرفه جویی در مصرف برق کولر گازی

  1.  انتخاب ظرفیت صحیح کولر گازی :متراژ و آب و هوای مکان مورد نظر جهت نصب کولر گازی در انتخاب ظرفیت آن تاثیر گذار است . موقع خرید ، با دادن این اطلاعات به فروشنده ، روند خرید کولر گازی مناسب را تسریع ببخشید . با انتخاب درست 20% میزان مصرف برق کولر گازی کاهش می یابد .
  2. کولر گازی متفرقه و غیر استاندارد : استفاده از کولرهای گازی متفرقه که در بازار به قیمت پایین می فروشند علاوه بر عمر کوتاه آن ها موجب افزایش مصرف برق هم می شوند .
  3. خرید کولر گازی اینورتر : ساده ترین روش کاهش مصرف برق است . کولرهای گازی اینورتر متناسب با مصرفی که دارند ، دور موتور را افزایش یا کاهش می دهند .
  4. نصب کولر گازی در محل مناسب : محل مناسب به معنای دور بودن از پنجره ها به دلیل تلف نشدن هوای خنک یا گرم کولر گازی است . همین طور در فصل تابستان تابیدن نور خورشید به کولر گازی روند کار آن را مختل می کند .
  5. تمیز نگه داشتن فیلتر هوا کولر گازی : فیلتر هوا به مرور زمان آلودگی ها را جذب می کند و کولر گازی درست کار نمی کند . با شستشوی فیلتر هوا با آب این مشکل را حل کنید .
  6. استفاده از لامپ های کم مصرف : لامپ های پر مصرف همان طور که از اسمشان پیداست ، مصرف برق زیادی دارند . با جایگزینی آن ها با لامپ های کم مصرف هم مصرف برق و هم دمای محیط کاهش می یابد .
  7. تنظیم دما مناسب در فصول گرم و سرد : در مقاله ای مجزا کامل به این موضوع پرداخته ایم که در انتهای مقاله لینک آن را در دسترس قرار داده ایم که می توانید به آن مراجعه فرمایید .
  8. گرید انرژی : کولر های گازی دارای گرید A و B انرژی را انتخاب فرمایید .
  9. سرویس دوره ای کولر گازی : برخی مواقع کولر گازی به دلیل داشتن مشکل داخلی انرژی برق بیشتری مصرف می کند . با انجام دادن به موقع سرویس ها می توانید از این موضوع جلوگیری کنید .در سرویس ها از تکنسین بخواهید مقدار گاز مبرد دستگاه هم کنترل کند .
  10. ترموستات قابل برنامه ریزی بگیرید : ترموستات وسیله ای است که برای تنظیم دمای محیط استفاده می شود . با نصب ترموستات ، فرمانی صادر می کنید که کولر گازی در زمان عدم نیاز شما خاموش شده یا با حداقل کارکرد روشن می ماند . این کار کمک زیادی به کاهش مصرف برق کولر گازی می کند .
  11. جلوگیری از هدر رفتن باد خنک : زمانی که کولر گازی روشن است در و پنجره ها را باز نگذاریم چون باعث فشار بر دستگاه و مصرف بیشتر برق می شود .
  12. استفاده از دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی : دستگاه کاهش مصرف برق ، یک نوع ذخیره کننده برق در کولر گازیست . زمانی که کمپرسور سیستم به خاطر اشباع هوای سرد خاموش می شود ، این دستگاه انرژی را در خود ذخیره می نماید .
  13. از پنجره های دو جداره یا پوشش های ضد UV روی سطوح پنجره ها استفاده کنید .
  14. استفاده از لوازم خانگی پر مصرف در خارج از ساعات 7 تا 10 .
  15. ترمیم عایق لوله های رابط به صورت سالیانه .

لینک های مربوطه جهت مطالعه بیشتر

درجه دمای ایده آل کولر گازی در زمستان و تابستان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *