مقالات, مقالات مربوط به استخر و جکوزی

راه های تست  آب استخر

راه های تست آب استخر

برای کسانی که استخر های خانگی دارند دغدغه داشتن آب استخر شفاف و بدون میکروب یکی از مشغله های فکریشان است . سوال های متفاوتی چون :

چه زمانی وقت اضافه کردن کلر به استخرم هست ؟ آیا کلر موجود در آب استخرم زیاد است و به چشم و پوست آسیب میرساند ؟ میزان اسیدی و باز بودن آب به چه صورت است ؟ در چه دوره زمانی باید کلر و سختی آب استخر را چک کرد ؟ آیا بررسی میزان کلر استخر هزینه زیادی دارد ؟ تست کلر چگونه و با چه وسایلی میسر است ؟ بهترین راه تست کلر آب چیست ؟ برای تست کلر و PH نیاز به دانش خاصی است ؟ میزان استاندارد کلر در آب استخر چیست ؟ بهینه ترین راه رسیدن به استخر بهداشتی و سالم چیست ؟

 

در این مقاله سعی بر آن شده تا تمامی سوالات شما عزیزان را پاسخگو باشیم و با ارائه راهکار های کاملا کاربردی برای تست آب استخرتان شما را در داشتن استخری شفاف و بهداشتی و استاندارد یاری نماییم . همراه گرم لوکس باشید .

در یک نگاه کلی تست آب استخر برای اندازه گیری سه مشخصه شیمیایی آب است :

  1. میزان کلر محلول در آب
  2. میزان Ph آب استخر
  3. میزان قلیایی بودن کلی آب استخر

راه های تست شفافیت آب استخر

من در چه دوره زمانی باید آب استخرم را چک کنم ؟

مواد شیمیایی موجود در آب استخر با توجه به نوسانات میزان محلول در آب از اهمیت ویژه ای برای سلامتی مصرف کننده استخر دارند . در نتیجه باید از سلامتی آب استخر در دوره های کوتاه مدت مطمئن شویم . همانطور که ذکر شد سه مشخصه میزان کلر و ph و قلیایی بودن آب از جمله مهمترین مشخصه های شیمیایی استخر می باشند . در صورت امکان تست روزانه آب استخر برای مشخصه های فوق بهترین دوره زمانی است .

در غیر این صورت باید توجه کرد که حداقل به صورت هفتگی فرایند تست آب استخر انجام شود . توجه کنید حتما در هنگام راه اندازی مجدد استخر بعد مدت زیادی وقفه ، تست را حتما انجام دهید . از آنجایی که تمامی استخرها متفاوت هستند ، فرکانس تست باید متناسب با نیاز شما تنظیم شود . همچنین در مواقعی که از استخر استفاده مکرر می‌شود ، مانند تابستان ، توصیه می‌شود این آزمایش‌ها به‌ طور منظم‌تری انجام شود .

چگونه آب استخر خود را آزمایش یا تست کنم؟

رایج ترین روش آزمایش کیفیت آب از طریق نوارهای تست است . نوارهای آزمایش دارای مربع هایی هستند که بسته به قدرت مواد شیمیایی محلول در آب تغییر رنگ می دهند . گزینه دیگری برای آزمایش کیفیت آب استخر به صورت محلول های مایع یا قرص است . این شامل نمونه برداری از آب و مخلوط کردن آن با محلول های ارائه شده یا قرص ها هستند . مشابه نوارهای آزمایش ، نمونه آب نیز رنگش تغییر می‌ کند تا نشان دهد چه مقدار از یک ماده شیمیایی خاص در آن وجود دارد .

برخی از کیت های تست دیجیتال نیز در حال حاضر در دسترس هستند که از الکترودها برای تشخیص مواد شیمیایی در آب استفاده می کنند ، اگرچه این راه یک گزینه گران قیمت برای استخرهای خانگی است . شما همچنین می توانید یک نمونه آب را برای یک متخصص استخر ببرید و نتیجه را از او بخواهید . در نتیجه به صورت های زیر میتوان فرایند تست آب استخر را انجام داد :

  1. نوار تست آب
  2. کیت محلول تست کلر و ph
  3. کیت های تست دیجیتال

کدام راه تست یا آزمایش کیفیت آب استخر بهتر است؟

قبل هر چیز باید مطمين شوید که کیت تست خود را از یک تامین کننده معتبر خریداری می کنید ، در صورت پیروی از دستورالعمل های ادامه این مقاله ، تمام مشخصه باید خواندن دقیق و صحیح را ارائه دهد . شما عزیزان میتوانید کیت های تست آب استخر استاندارد را از گرم لوکس خریداری کنید و در صورت سوال با ما تماس بگیرید . با توجه به نحوه تست آب استخر بسیاری از مردم نوارهای تست را انتخاب می کنند زیرا آنها ساده ترین و کم هزینه ترین راه هستند .  کیت های محلولی ممکن است بیشتر زمان برتر باشند ، اما نتایج دقیق‌تری را نیز به همراه دارند ، به‌ویژه برای استخرهای بزرگ .

بعد از آنکه مشخص کردید به چه نحوی آب استخر را میخواهید تست کنید باید یک نمومه استاندارد برای انجام آزمایش محیا کنید . وقت آن رسیده وارد عمل شوید .

نحوه گرفتن نمونه آب دقیق و استاندارد

آب استخر نسبتا حجم زیادی دارد و در نتیجه ترکیب شیمیایی می تواند در مکان های خاص استخر متفاوت باشد . به عنوان مثال ، تبخیر و سایر تأثیرات دمایی می تواند باعث شود که آب در سطح استخر ترکیبات کمی متفاوت از آن نسبت به کف استخر داشته باشد . برای دقیق ترین نتیجه ، توصیه میکنیم از مرکز استخر خود نمونه برداری کنید . از یک بطری آب تمیز و خالی استفاده کنید . نمونه را از وسط استخر به دور از جت ها  بردارید . ظرف را وارونه تا عمق آرنج وارد استخر کنید ، سپس نمونه را پر کنید و از استخر خارج کنید .

نحوه آزمایش آب استخر با نوار تست کلر

    1. با دستان خشک و تمیز ، یک نوار را به مدت 5 ثانیه در نمونه آب استخر خود فرو کنید .
    2. آن را بیرون بیاورید و 10 ثانیه صبر کنید . سپس رنگ نوارها را با نمودار روی بسته نوارها مقایسه کنید .
    3. اکنون می توانید سطوح مواد شیمیایی را همانطور که توسط نوارها نشان داده شده است تنظیم کنید .
    4. با دیگر برای صحت آزمایش فرایند را تکرار کنید .
    5. با توجه به طیف رنگ مربع های نوار و رنگ های مشخص شده روی بطری یا کاغذ راهنما تست نوار میزان کلر و ph استخر شما با تطابق رنگ ها بدست می آید.

تست آب استخر با نوار

 نحوه آزمایش آب استخر با کیت محلول کلر

    1. از ظرف آزمایشی تمیز و خالی موجود در کیت استفاده کنید .
    2. نمونه گیری را از جت ها و کفگیرها دور کنید .
    3. ظرف را وارونه تا عمق آرنج فرو کنید ، سپس نمونه را بردارید . شما میتوانید نمونه را همانطور که در بالا گفته شد تهیه کنید .
    4. همانطور که در دستورالعمل ارائه شده توسط کیت ( راهنمای استفاده از کیت ) پیشنهاد شده است ، معرف های مایع را به صورت قطرات اضافه کنید . معمولاً سمت چپ (زرد) کلر و سمت راست (قرمز) pH را اندازه گیری می کند .
    5. در ظرف را ببندید و تکان دهید . در صورت امکان ، از پوشاندن رویه با دست خودداری کنید زیرا اسیدهای روی سطح می توانند بر نتایج تأثیر بگذارند.
    6. با مقایسه طیف رنگی محلول بدست آمده با راهنمای رنگی کیت تست محلول میزان کلر و ph نمونه آب استخر شما معلوم میشود .

تست آب استخر با کیت محلول کلر و ph

بعد از مشخص شدن میزان Cl و ph نمونه آب استخر با قیاس میزان آنها با استاندارد های بهداشتی میتوان میزان آنها را در حد بهداشتی و نرمال کرد. با گرم لوکس همراه باشید تا به بررسی نتیجه تست یا آزمایش آب استخر بپردازیم .

نتیجه تست کلر و ph استخر

در حالی که ممکن است برخی اختلافات جزئی از نظر سطوح شیمیایی در سطح های مختلف استخر وجود داشته باشد ، دستورالعمل های کلی وجود دارد که در آنها باید به دنبال حفظ سلامت استخر خود باشید .

میزان کلر بهداشتی آب استخر

میزان کلر باید بین یک تا سه قسمت در میلیون (ppm) باشد . اگر کلر شما خیلی کم است ، با اضافه کردن کلر آن را جبران کنید . اگر خیلی کم باشد ، استخرتان به شوک نیاز دارد . اگر سطح کلر شما خیلی زیاد است ، باید مازاد آن را خارج کنید . کلر ماده ی فراریست و در نتیجه با گذشت زمان غلظت آن کاهش پیدا میکند .

میزان ph بهداشتی آب استخر

سطح pH شما اغلب باید بین 7.2 و 7.6 باشد. به طور کلی ، 7.4 به عنوان بهترین نقطه دیده می شود . افزایش و کاهش pH نسبتا آسان است ، به شرطی که مواد شیمیایی مناسب را داشته باشید . تعداد زیادی افزایش دهنده و کاهش دهنده pH موجود است . شما عزیزان میتوانید برای خرید این مواد با گرم لوس تماس بگیرید .

شایان ذکر است که خوانش pH می تواند تحت تأثیر سایر مواد شیمیایی باشد، مانند اینکه کلر زیاد باشد و … بنابراین ، اغلب توصیه می‌شود که آخرین بار ، پس از تایید بقیه شناسه های بهداشتی ، تعادل pH را آزمایش کنید .

میزان قلیایی بودن بهداشتی آب استخر

میزان قلیایی بودن کل آب استخر باید بین 80 تا 120 ppm باشد . همانند pH ، در صورت داشتن مواد شیمیایی مناسب ، افزایش یا کاهش خاصیت قلیایی آب بسته به نتایج کار ساده ای است . توجه داشته باشید که میزان قلیایی بودن کل آب استخر و pH به هم مرتبط هستند ، بنابراین تنظیم میزان قلیایی بودن کل آب استخر ممکن است بر سطح pH نیز تأثیر بگذارد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *