مقالات

تعادل شیمیایی آب استخر

تعادل شیمیایی آب استخر

تعادل شیمیایی آب استخر

برقراری تعادل شیمیایی آب استخر آسان تر از آن چیزی است که به نظر می رسد . اولین قدم این است که اصول شیمی آب را بیاموزید .

حفظ مواد شیمیایی استخر یکی از مهم ترین کارهایی ست که می توانید براس سلامت آب استخر خود انجام دهید . شاید دارید به این فکر می کنید که اگر آب استخر متعادل نباشد ، چه اتفاقی می افتد ؟ در ابتدا باید بدانید که تعادل آب استخر فقط در مورد استفاده از مواد شیمیایی نیست بلکه مقدار صحیح استفاده از آن ها مهم است تا روابط مناسب را با یکدیگر حفظ کنند . سطوح نا مناسب ، خواه خیلی زیاد یا کم باشد ، می تواند از عملکرد موثر برخی از مواد شیمیایی جلوگیری کند یا لکه ها و خوردگی را به وجود آورد

شیمی پایه استخر چیست ؟

با ترکیب شیمیایی آب استخر یا آبگرم خود شروع می کنیم . منظور خود از تعادل را شرح می دهیم .

اگر آب شما متعادل نباشد ، یا خورنده می شود ( اسیدی ) یا رسوب می کند ( قلیایی ) می شود . هر دو حالت برای شناگران و تجهیزات استخر مضر است . متعادل کردن شیمیایی آب استخر تضمین می کند که آب استخر برای افراد خنثی ست و به تجهیزات آسیب نمی رساند . بارندگی ، استفاده زیاد از استخر و دمای آب استخر همگی می توانند بر تعادل آب تاثیر بگذارند ، اما مواد شیمیایی که اضافه می کنید مهم تر هستند .

اصول پایه شیمیایی آب استخر

متعادل کردن آب استخر

1- آب را تست کنید .

برای آزمایش آب استخر می توانید از نوار ها یا کیت های تست استفاده کنید تا وضعیت آب استخر را دقیق بدانید . مطمئن شوید این نوار ها یا کیت ها برای مواد شیمیایی و اندازه گیری سطوح مورد نظرتان مناسب باشند تا دچار خطا نشوید .

2- قلیاییت کل را تنظیم کنید .

قلیایی کل به میزان کربنات و هیدروکسید های موجود در آب استتخر اشاره دارد . قلیایی کل ( TA ) به مواد قلیایی در آب شما اشاره دارد . هنگامی که سطح قلیائیت مناسب حفظ شود ، سطح pH هم پایدارتر خواهد بود و نوسان کمتری خواهد داشت .

هدف شما باید حفظ سطح TA در بازه 80 – 120 ppm باشد .

3- سطح pH را تنظیم کنید .

pH از مهم ترین عوامل شیمیایی آب استخر به شمار می رود . از pH برای اندازه گیری اسیدی یا قلیایی بودن آب شما استفاده می شود . اگر آب استخر خیلی اسیدی باشد ( pH پایین ) باعث سوختن چشم و خوردگی تجهیزات شما می شود . اگر آب شما بیش از حد قلیایی باشد ( pH بالا ) منجر به پوسته پوسته شدن و تجمع رسوب در استخر و تجهیزات آن می شود .

pH ایده آل آب استخر باید بین بازه 7.4 تا 7.6 باشد . این بازه مناسب برای انواع پوست است و چشم ها هم نمی سوزند . همینطور عملکرد مواد ضدعفونی کننده هم بهتر انجام می شود .

4- سختی کلسیم را تنظیم کنید .

سختی کلسیم به میزان کلسیم موجود در آب اشاره دارد که سطح بالای آن باعث تجمع رسوب در استخر و کدر شدن آب می شود و به تجهیزات استخری هم آسیب می رساند . طوح پایین تر هم نشان دهنده آب نرم است که می تواند باعث کف در آب شود . همچنین اتصلات فلزی را خراب می کند و باعث ایجاد لکه می شود .

در حالت ایده آل سطح سختی کلسیم باید در بازه 200 – 400 ppm باشد .

افزودن کلرید کلسیم می تواند سختی کلسیم را افزایش دهد . در مواقعی هم که سختی کلسیم بالاست ، برای کاهش آن ممکن است نیاز باشد که استخر خود را تا حدی تخلیه کرده و دوباره آن را با آب تازه پر کنید .

5- مواد شیمیایی ضدعفونی کننده را اضافه کنید و موجب  عاری شدن آب استخر از باکتری ها ، جلبک ها و سایر آلاینده های آلی کنید .

هنگامی که قلیاییت ، pH و سختی کلسیم به درستی تراز شد ، مواد شیمیایی ضدعفونی کننده برای مدت طولانی تری بر روی آلودگی های آب استخر موثر است . رایج ترین ضدعفونی کننده های مورد استفاده در آب استخر کلر ، برم ، ازن و یونیزه کننده هاست .

  • کلر

کلر محبوب ترین ماده شیمیایی ضد عفونی کننده برای استخر های شنا است که محدوده ایده آل آن 1 تا 3 ppm است . این ماده به صورت مایع ، جامد نظیر پودر و قرص موجود است .

کلر میکروب ها ، باکتری ها و جلبک هایی را که می توانند استخر شنا را ناامن کنند ، از بین می برند . از مزایای آن می توان به ارزان و در دسترس بودن آن اشاره کرد . از معایب کلر هم این است که اثر بخشی خود را در سطوح pH بالا از دست می دهد .

استفاده از کلر تثبیت شده حاوی اسید سیانوریک باعث می شود که خورشید قبل از اینکه کار خود را انجام دهد ، کلر موجود در استخر را از بین نبرد . اگر از کلر ناپایدار استفاده می کنید ، باید خودتان اسید سیانوریک را برای محافظت از کلر اضافه کنید . اسید سیانوریک سطح دیگری است که باید به آن توجه کنید ، زیرا مقدار زیاد آن می تواند اثر بخشی کلر را کاهش دهد .

محدوده مجاز اسید سیانوریک بین بازه 30-50 ppm است .

  • برم

به دلیل اثر مشابهی که برم با کلر دارد ، میتواند پسر عمویش باشد ! برای استفاده در جک.زی ها و اسپا ها محبوب است ، زیرا بوی کلر نمی دهد و برای مدت طولانی تری نسبت به کلر در ضد عفونی کردن موثر است . از معایبش می توان به گرانتر بودن نسبت به کلر و اینکه نور خورشید اثر بخشی برم را کم می کند ، اشاره کرد .

اگر به جای کلر از برم استفاده می کنید مقدار مجاز استفاده از آن باید بین 2 تا 4 ppm باشد .

تنظیم قلیاییت آب استخر

  • ازن

ازن یک ضدعفونی کننده بسیار موثر است که توسط ژنراتور متصل به پمپ / سیستم گردش خون شما تولید می شود . معمولا به عنوان پشتیان یک ماده ضدعفونی کننده اولیه مانند کلر استفاده می شود . مزایا و معایب ازن به شرح زیر است :

معایب : ازن در آب عمر کوتاهی دارد .

مزایا : ازن یک ضد عفونی کننده قوی ایست .

  • یونیزاسیون یا درمان معدنی

مواد معدنی مانند مس و نقره نیز ضدعفونی کننده های موثری هستند که می توانند به آب استخر شما وارد شوند . مس روی جلبک های موجود در آب اثر می گذارد ، در حالی که نقره از کشتن باکتری ها لذت می برد ! دما بر رویشان تاثیر نمی گذارد . مس و نقره نمی توانند عناصر آلی مانند صابون ها و روغن ها زا هم کنترل کنند .

مطلب پایانی

توصیه می کنیم مراقب سطح مواد شیمیایی استخر باشید ، آزمایش آب استخر و تعادل آن را در صورت لزوم ، بخشی از برنامه معمول خود قرار دهید . هنگامی که استخر در حال استفاده است ، آزمایش آب هر هفته به شما این امکان را می دهد که در صورت بروز هرگونه مشکل در سطح مواد شیمیایی آن را تشخیص دهید . جهت خرید هر نوع تجهیزات یا مواد مربوط به استخر می توانید با ما در ارتباط باشید .

برای آگاهی بیشتر 

مواد شیمیایی نگه داری آب استخر

راه های تست آب استخر

شفاف کردن آب استخر

هزینه نگهداری استخر

تمیز کردن آب استخر

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *