مقالات

استاندارد ساختمان ها در سطح عایق خانه ها

استاندارد ساختمان ها در سطح عایق خانه ها

عایق بندی ساختمان

امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان سازی و کمبود سوخت های فسیلی ، عایق بندی ساختمان ها ، اهمیت بیشتری پیدا کرده است . عایق بندی در ساختمان به معنی ایجاد یک مانع با متریال گوناگون ، بین فضای داخل و خارج خانه برای جلوگیری از انتقال حرارت و نفوذ رطوبت و سر و صداست . عایق بندی ساختمان باعث می شود که در مصرف انرژی صرفه جویی شود و همچنین محیط امنیت بیشتری داشته باشد .

همین طور که اشاره کردیم ، عایق های گوناگونی با کاربرد های متفاوت وجود دارد . برای انتخاب آنها باید شرایط جوی محل سکونت ، نوع ساختمان و هدف از عایق کاری مشخص باشد .

انواع عایق های ساختمانی

  • عایق های صوتی
  • عایق های رطوبتی
  • عایق های حرارتی

عایق های صوتی عموما در دیواره ها به کار می روند تا به خصوص در ساختمان های پر واحد که حتما هر آپارتمان دارای حداقل یک دیوار مشترک است ، تا صدا ها را حداقل برسانند . همچنین در سالن های کنفرانس و سینما ها به کار می رود . جنس آن ها معمولا از فایبر گلاس است که عایق خوبی برای اصوات به شمار می رود . از عایق های دیگر برای جلوگیری از نفوذ صوت می توان به عایق پشم شیشه ، آکوستیک و الاسترومیک با روکش آلومینیوم اشاره کرد .

عایق های رطوبتی از مهم ترین عایق های به کار رفته در ساختمان است به خصوص در مناطقی که رطوبت بالایی دارند . در صوت نادیده گرفتن این عایق ، نفوذ آب به ساختمان باعث خسارت می شود . معروف ترین  این عایق ها معمولا از فوم های پلی استایرن و پلی یورتان است .

عایق های حرارتی مانع انتقال حرارت از داخل به خارج خانه و بالعکس می کنددر تابستان عایق حرارتی ، به دلیل جلوگیری از نفوذ حرارت از بیرون ، محیط داخلی را خنک و مطبوع نگه می دارد . و همچنین در زمستان این عایق ها کمک می کند که حرارت داخل محیط حفظ شود . عایق های حرارتی بهترین راه کنترل انرژی در ساختمان است . پشم شیشه و پشم سنگ دو متریال طبیعی برای برای عایق های حرارتی اند و جایگزین خوبی برای فوم فایبرگلاس یا پلی استارین است . پشم سنگ دارای خواصی مثل مقاومت در برابر حرارت و آتش است .

عایق صوتی

استاندارد ساختمان ها در سطح عایق خانه ها

قوانین عایق بندی ساختمان مطابق با مقررات ملی ساختمان ، از سال 1381 اجباری اعلام شد . یک سری از اجزای ساختمان بیش از هر عمل دیگه ای نیاز به عایق کاری دارند . این بخش ها به شرح زیر هستند :

  1. کف ساختمان : زیرزمین ها از جمله بخش های است که می تواند بالای 15% انرژی را هدر دهد به همین دلیل عایق بندی آن حائز اهمیت است . رایج ترین عایق استفاده شده ، عایق پتویی ست که به صورت عمودی نصب می شود . بهترین عایق برای کف ساختمان ایزوگام قیرگونی ست .
  2. سقف ساختمان : از مهم ترین بخش ساختمان است چرا که نقش مهمی در حفظ دما و راحتی فضاها دارد . برای جلوگیری از افت حرارت
  3. لوله های آب گرم ساختمان : برای انتقال آب گرم در ساختمان ها کاربرد دارد و برای اینکه در مسیر آب همچنان گرم بماند ، عایق کاری لوله های آب گرم ساختمان مهم است . این عملیات نه تنها به کاهش مصرف انرژی کمک می کند بلکه خطرات ناشی از گرمای زیاد لوله ها را هم کنترل می کند .
  4. دیوار های خارجی : به منظور حفظ دمای داخلی ساختمان در طول سال و ممانعت از ورود رطوبت و صوت برای آسایش ساکنین ساختمان ، عایق کاری دیوار های خارجی اجباریست .

مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و اهمیت عایق کاری حرارتی ساختمان

در این مبحث یک سری قوانین جهت صرفه جویی. مصرف انرژی در ساختمان هاست . دیوار عایق حرارت در مبحث 19 انتخابی صحیح برای ساخت و بازسازی ساختمان های پایدار است . در بحث  صرفه جویی گاز در ساختمان به عایق کاری موتورخانه ها هم اشاره شده است و به دنبال آن انتخاب پنجره دو جداره ، نصب شیر ترموستاتیک رادیاتور و اجرای گرمایش در کف برای ساختمان های در حال ساخت .

استاندارد عایق بندی ساختمان

جهت اطلاعات بیشتر به مطالب زیر مراجعه کنید

انواع رادیاتور های گرمایشی

محاسبه ظرفیت پکیج گرمایشی

چگونه مصرف انرژی کولر کازی محل سکونت خود را کاهش دهیم ؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *